29.09.2017 Teresa Grabowska | Rzeczywistość niewyobrażona II | tkanina , papier czerany

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszamy na wystawę
tkanin i papierów czerpanych

Teresy Grabowskiej
„Rzeczywistość niewyobrażona II”

wernisaż wystawy
29 września 2017 r.
godz. 17.00

Galeria PUNKT GTPS,
ul. Chlebnicka 2, Gdańsk

wstęp wolny!

WYDARZENIE NA FB
————————–————————–———-
Autorka o wystawie:

„Rzeczywistość niewyobrażona II” – malarstwo na jedwabiu i prace realizowane na papierze czerpanym, monotypia, relief.

Obok realizacji na jedwabiu, które powstały z myślą o tej wystawie, wybrałam także kilka prac z mojego dorobku ostatnich dziesięciu latach, czyli od momentu uzyskania dyplomu magisterskiego.
Przez cały ten okres w mojej twórczości przewija się kilka tematów malarskich, które rozwijam w kolejnych cyklach malowanych jedwabi czy też prac tworzonych na papierze. Wystawa prezentuje prace z cyklu: Wizaże, Lapidarium, Kobierzec, Kurtyna a także Torsy czy Przejście.
Tworząc nie szukam dosłowności a świat, który kreuję na jedwabiu i papierach czerpanych, to rzeczywistość na krawędzi, na granicy światów, przestrzeni widzialnych i niewidzialnych; to próba przejścia, przeniknięcia, spojrzenia w głąb, poza materię, poza kurtynę, która przesłania to co niepoznawalne, i niewyobrażone.
To podążanie za nadzwyczajnością, którą przesłania dręcząca codzienność.

————————–————————–————————–
Teresa Grabowska

Pochodzi z Gdańska. Studiowała malarstwo w latach 2001-2006 w Wyższej Szkole Sztuk Stosowanych Schola Posnaniensis w Poznaniu. Dyplom magisterski z wyróżnieniem w pracowni prof. Wojciecha Sadley’a w 2007 roku.
Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków oraz do Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki.
Uprawia malarstwo sztalugowe, malarstwo na jedwabiu, collage, grafikę, witraż oraz ceramikę.
Udział w konfrontacjach artystycznych, plenerach i warsztatach malarskich. Prace w muzeach i zbiorach prywatnych. Kilkadziesiąt wystaw indywidualnych i zbiorowch w Polsce i za granicą.
Wybrane wystawy :

- wyróżnienie na II Triennale Współczesnej Tkaniny Artystycznej Środowiska Wybrzeża Gdańskiego, Gdańsk (2007);
- 11 Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, Łódź (2010);
- wystawa indywidualna malarstwa na jedwabiu „Duży Format” towarzysząca 13 Międzynarodowemu Triennale Tkaniny i 8 Międzynarodowemu Triennale Miniatury Tkackiej, Gdynia (2010);
- 6 Międzynarodowe Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z Krosna do Krosna”, Muzeum Rzemiosła, Krosno (2010;
- wystawa indywidualna „Figury i Fantomy”, Druskienniki (2011);
- wystawa zbiorowa Jubileusz 100-lecia ZPAP – Gdański Park Naukowo-Technologiczny, Gdańsk (2011);
- wystawa indywidualna „Listy do Przyjaciół”, Galeria ZPAP, Gdańsk (2012);
- wystawa indywidualna „Kolor światła”, Galeria ZPAP, Toruń (2012);
- wystawa indywidualna „Materia i światło” towarzysząca
XIV Międzynarodowemu Triennale Tkaniny w Łodzi, (2013);
i 9 Międzynarodowemu Triennale Miniatury Tkackiej, Gdańsk (2013);
- Grand Prix na I Biennale Malarstwa na Jedwabiu, Milanówek (2014);
- 8. Międzynarodowe Biennale Miniatury, Częstochowa, (2014);
- wystawa zbiorowa w ramach projektu „Jan Heweliusz i jego Gdańsk”, Londyn (2014);
- wystawa zbiorowa z cyklu Mistrz i uczniowie „ Malarstwo materii”, Galeria BWA Książ (2015);
- 10 Międzynarodowe Triennale Miniatury Tkackiej Batlic Mini Textile, Gdynia (2016);
- 13 Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, Łódź (2016);
- wystawa indywidualna towarzysząca XV Międzynarodowemu Triennale Tkaniny Unikatowej w Łodzi i 10 Międzynarodowemu Triennale Miniatury Tkackiej w Gdyni, Galeria Debiut, Gdynia (2016);
- Wystawa indywidualna ‘Rzeczywistość niewyobrażona’, Gdyńska Galeria Filmowa, Gdynia( 2017);

Zapisz

Natura bursztynowych drzew – Helena Sadłek

Natura bursztynowych drzew – malarstwo Heleny Sadłek


Gdańskie Towarzystwo Przyjaciół Sztuki zaprasza na wernisaż wystawy malarstwa Heleny Sadłek. Jest to zwieńczenie 35 lat pracy twórczej artystki.

Helena Sadłek urodziła się 29.01.1954 r. w Świdniku. Studia odbyła w Instytucie Wychowania Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie w pracowniach Mariana Bogusza, Mieczysława Hermana, Ryszarda Winiarskiego i Maksymiliana Snocha. Dyplom uzyskała w 1980r. w pracowni grafiki u profesor Danuty Kołwzan-Nowickiej. Od 1991 r. mieszka i tworzy w Gdańsku. Przez wiele lat zajmowała się pracą pedagogiczną, odnosząc na tym polu ogromne sukcesy. Dostała wiele nagród i wyróżnień za szerzenie kultury plastycznej wśród młodzieży szkolnej, m.in. Medal Komisji Edukacji Narodowej w 1997 r. dwie nagrody Drugiego Stopnia Ministra Edukacji Narodowej w 1999 i 2007 roku.
Uprawia twórczość w zakresie malarstwa, rysunku i tkaniny (batik). Brała udział w kilkunastu wystawach zbiorowych i indywidualnych. Inicjatorka i kuratorka wielu wystaw oraz pomysłodawczyni projektu „Eugeniusz-Geno Małkowski i Koryfeusze Gdańskiej Kultury 2015″.
Uczestniczka plenerów w Kolbuszowej, na Wyspie Sobieszewskiej, Supraślu, Siemczynie oraz jednodniowych plenerów towarzyszących świętu dzielnicy „Viva Oliva” w latach 2012-2016. Obecnie uprawia głównie malarstwo. W kręgu jej zainteresowań twórczych można odnaleźć odrealnione pejzaże, portrety, martwe natury oraz abstrakcje.

W roku 2012 otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków oraz Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki.
 

Pokolenia – Magdalena Michel, Stanisław Michel, Dobrochna Michel, Maria Michel

Wystawa Pokolenia, czyli powrót do korzeni.

Magdalena Michel wraz z ojcem – Stanisławem Michelem, zaprezentują swoje prace w Galerii Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki „Punkt”. Ponadto będzie można zobaczyć prace Dobrochny Michel – artystki, która odeszła od nas w 2009 r. Wernisaż odbędzie się 25 sierpnia (piątek) o godz. 17.00. Uroczystość jest zapowiedzią wydarzeń zbliżającego się 60-lecia działalności Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. Stowarzyszenie rozpoczęło swoją powojenną działalność spotkaniem, które odbyło się 26 listopada 1957 r. Oficjalnie zaczęło funkcjonować od 2 maja 1958 r. Stanisław Michel jest jednym z założycieli GTPS.

 

Magdalena Michel
Urodzona w Gdańsku, w rodzinie artystycznej. Córka Stanisława Michela – zasłużonego gdańskiego architekta specjalizującego się w renowacji budynków historycznych. Absolwentka Zespołu Szkół Plastycznych w Gdyni Orłowie, Graphic Arts w Gloucester County Institute of Technology in New Jersey oraz Gloucester County College in New Jersey. Wernisaże jej prac odbywały się zarówno w Polsce jak i za granicą – Gdańsk, New Jersey, New York.

Stanisław Michel
Jeden z założycieli Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki w 1957 r. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej. Dyplom uzyskał w 1952 r. W latach 1949 – 1956 r. był wykładowcą w Technikum Budowlanym w Gdańsku, a także od 1953 r. do 1958 r. w Katedrze Rysunku, Malarstwa i Rzeźby Politechniki Gdańskiej. Po ukończeniu studiów włączył się w ruch odbudowy Gdańska ze zniszczeń wojennych. Zasłużony gdański architekt, autor projektu budowy lub odbudowy ponad stu kamienic w obrębie Głównego Miasta Gdańska i nie tylko. Przez wiele lat związany z biurem Miastoprojekt. Ostatnia wystawa prac malarskich oraz architektonicznych Stanisława Michela w Gdańskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuki odbyła się w 2012 r.

Dobrochna Witosławska – Michel
Artystka plastyk, pionier odbudowy wielu pięknych kamieniczek Gdańska. Wspólnie ze swoim mężem Stanisławem Michelem brała udział w projektowaniu elewacji i wnętrz budowli w Gdańsku. Studiowała w Sopocie i Gdańsku. Dyplom architekta wnętrz uzyskała na uczelni wyższej w Poznaniu. Matka Magdaleny Michel. Odeszła od nas 20 listopada 2009 r.

21.07.2017, godz. 17.00 Czesław Kabala – wernisaż wystawy grafik

 

Szanowni Państwo,

z okazji 75. rocznicy urodzin zapraszamy

na wernisaż wystawy grafik
Czesława Kabali,
artysty, który łączy w swej działalności artystycznej doświadczenie projektowe z wiedzą o poligrafii.
21 lipca (piątek) 2017 r., godz. 17.00
W trakcie uroczystości wręczona zostanie Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury.
wstęp wolny!
wystawa czynna do 9 sierpnia 2017 r.
Galeria PUNKT GTPS
ul. Chlebnicka 2, Gdańsk

02.06.2017 | BARDZO MŁODE MALARSTWO

 

WYDARZENIE NA FB

kurator wystawy: dr hab. Marek Model

Filip Kampka
ur. 27 marca 1996 r. w Częstochowie. Student drugiego roku malarstwa w Pracowni Podstaw prowadzonej przez dr. hab. Marka Modela i dr. Sławomira Lipnickiego. W swoim malarstwie szczególną uwagę poświęca człowiekowi i jego deformacji. Poza malarstwem zajmuje się poezją i tworzeniem muzyki elektronicznej. Wierny kibic nowych nurtów oraz trendów muzyki rap w Polsce i za granicą. Brał udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych na terenie kraju. Wiecznie niezadowolony.

Alicja Kostrzyńska
ur. 28 czerwca 1993 r. w Elblągu. Skończyła Liceum Plastyczne w Gronowie Górnym w 2013 r. Studentka malarstwa w Pracowni Podstaw dr. hab. Marka Modela i dr. Sławomira Lipnickiego. Posługuje się gestem i zaburzeniem. Próbuje zrozumieć.

Edyta Kowalewska
ur. w 1991 roku. W 2016 roku kończyła wydział malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku- dyplom w pracowni prof. Krzysztofa Gliszczyńskiego, aneks w pracowni rysunku dr hab. Anny Królikiewicz. Laureatka Grand Prix w VI ogólnopolskim przeglądzie młodej sztuki „Świeża Krew”, finalistka ogólnopolskiego konkursu malarskiego „Promocje 2016″, finalistka interdyscyplinarnego przeglądu sztuki artNoble w Żyrardowie. Autorka licznych wystaw w kraju i za granicą, m. in. w Gdańsku, Wrocławiu, Gdyni, Słupsku, Poznaniu, Berlinie. Rezydentka Kolonii Artystów w Gdańsku.

Alicja Kubicka
ur. w Bydgoszczy, malarka studiująca na piątym roku malarstwa na ASP w Gdańsku. Przygotowuje dyplom pod opieką Krzysztofa Gliszczyńskiego oraz Marka Modela. Zajmuje się malarstwem rozumianym jako farba na płótnie naciągniętym na krosno. Od 2016 roku rezydentka Kolonii Artystów w Gdańsku. Członkini grupy 16deko mobilizującej kulturalne życie Trójmiasta poprzez organizację wystaw i warsztatów artystycznych. Ma na koncie cztery wystawy indywidualne (w Bydgoszczy, Gdańsku, Gdyni i Sopocie) oraz szereg wystaw grupowych na terenie Trójmiasta. Autorka Muralu wykonanego dla Centrum Filmowego w Gdyni.

Mateusz Ostrycharczyk
ur. w 1992 roku w Poznaniu. W 2012. roku ukończył  Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Kole. W tym samym roku rozpoczął studia na ASP w Gdańsku na wydziale malarstwa. Obecnie student 4. roku w pracowni prof. Teresy Miszkin. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i rzeźbą. Prezentowane prace są częścią cyklu „Naczyń Połączonych”. Seria obrazów powstających na przestrzeni dwóch lat przybrała postać strukturalnego alfabetu plastycznego. Kolekcje form, barw i faktury ewoluują, przeradzając się w kolejny dialekt. „Brzask” oraz „Izaak” są realizacjami z sezonu 2015/2016. Biorąc pod uwagę obecnie powstające cykle, są aktualne i wyznaczają dalszy ciąg drogi.

Urszula Maria Sakowska
ur. w 1990 roku, absolwentka Liceum Plastycznego im. Wojciecha Kossaka w Łomży oraz wydziału malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom w pracowni Sztuki w Przestrzeni Publicznej prowadzonej przez dr hab. Roberta Florczaka, aneks w pracowni Malarstwa pod kierunkiem prof. Mieczysława Olszewskiego. Otrzymała Stypendium Rektora dla najlepszych studentów ASP Gdańsk na rok Akademicki 2014/2015. Zajmuje się malarstwem, ilustracją oraz tkaniną artystyczną. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Inspiracją do cyklu obrazów „Elektrownia” jest budynek elektrowni w Ostrołęce – mojego rodzinnego miasta. Zastane tam wszechobecne rusztowania, rdza i pył odebrałam jako niezwykle teatralne i malarskie. Postanowiłam przenieść te doświadczenie na język sztuki. Nie było to jednak dosłowne odwzorowanie napotkanego krajobrazu a zapis mojego wrażenia jakie po tym zetknięciu pozostało.

12.05.2017 Marek Zajko | GRAFIKA

Wydarzenie na FB

Marek Zajko

W latach 1993-1998 studiował na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Dyplom z grafiki obronił w 1998 r. w Pracowni Wklęsłodruku prof. Mirosława Piotrowskiego. Od tego też roku jest pracownikiem Zakładu Grafiki UMK (Pracowni Wklęsłodruku), obecnie, na stanowisku profesora UMK. Od 2015 r. pełni funkcję kierownika Zakładu Grafiki UMK. Uprawia twórczość w zakresie grafiki warsztatowej i rysunku. Swoje prace prezentował na 36 wystawach indywidualnych i ponad 90 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Jest laureatem nagród i wyróżnień w konkursach graficznych.

——————————————————————————————

Metamorfoza wizerunku – analiza i synteza „portretu” stanowi główny motyw mojego kontynuowanego od kilku lat graficznego cyklu „Studium Pewnej Choroby” i niedawno rozpoczętego „Człowiek Pogryzł Psa”. Buduję własną wizję portretowanej osoby, przy użyciu charakterystycznych dla grafiki środków wyrazu – przerysowań, przetworzeń czy nawet deformacji – powstaje wtedy nowy „obraz twarzy” człowieka. Portret graficzny jest dla mnie nie tyle, odtworzeniem rzeczywistości – ile możliwością autokomentarza – subiektywnego i prowokującego. Realizowany przeze mnie cykl to zapis uniwersalnych ludzkich twarzy, anonimowych symboli, dzisiejszych czasów – tłumu pojedynczych, realnych jednostek, obdarzonych jednak własną indywidualnością. Powstaje tym samym rodzaj żywej dokumentacji, swoiste samo-aktualizujące się archiwum nieuchronnego przemijania człowieka.

 

Wstęp wolny!

04.04.2017 wystawa Aleksandra Szczodry | malarstwo, grafika

Aleksandra Szczodry – ur. w 1983 roku w Warszawie, malarka i graficzka. Od 2013 doktorantka na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie w Pracowni Malarstwa Prof. J. Modzelewskiego. W 2007 uzyskała dyplom z wyróżnieniem z grafiki warsztatowej na Wydziale Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika.

Każdy obraz Aleksandry Szczodry jest wypełniony radością. Oglądając je doznajemy przyjemnego uczucia obcowania z pracami niewymuszonymi i powstającymi
z przyjemności malowania. Ale także przyznania sobie ogromnej wolności w sięganiu po różne środki i sposoby przedstawiania. Eksperymentu.
Inspiracją do powstania cyklu obrazów i grafik ,,Marseille”  była podróż na południe Francji do Marsylii. Dzięki kontaktom z innymi kulturami, w tym różnorodnym pod każdym względem portowym mieście, a także studiowaniu dzieł Picassa, Braqua, Bacona, Gaugina czy Kandynsky-ego, Aleksandrę Szczodry zainteresowały motywy orientalne, żywa kolorystyka, mięsistość materii, mocny ornament, jak również geometryzacja formy.  W niektórych operuje syntetycznym skrótem, redukuje malowane kształty do prostego, graficznego znaku. Inne obrazy wydają się być „notatkami” z natury, czasem robiących wrażenie wprawek w różnych stylach. Ta forma prac wynika bezpośrednio z indywidualnej, emocjonalnej percepcji otaczającej rzeczywistości – i ta właśnie szczerość, spontaniczność i bezpretensjonalność stanowią o sile ich oddziaływania.

Wydarzenie na FB