Teresa Zdzienicka-Sędłak | "Kolorem i blaskiem malowane"

8 marca 2019, godz. 17:00

kolorem i blaskiem malowane

Wystawa Teresy Zdzienickiej-Sędłak „Kolorem i blaskiem malowane”. Obrazy na lustrach.

Kurator: prof. Marek Model

Wernisaż: piątek 8 marca, godz. 17:00

Miejsce: Galeria "PUNKT", ul. Chlebnicka 2

Data: 8 marca – 2 kwietnia
wtorki, środy, czwartki 11:00 – 16:00

❖❖❖

Teresa Zdzienicka-Sędłak - urodziła się w Gdańsku, gdzie mieszka i pracuje twórczo. Od najwcześniejszych lat interesowała się rysunkiem i malarstwem. W 1994 r. ukończyła edukacje pod okiem prof. Włodzimierza Łajminga.

Maluje głównie na płótnie farbami olejnymi, ale pracuje też akrylami, pastelami i akwarelami. Jest artystką szukającą nowych form, technik i kompozycji. W wyniku tych poszukiwań powstaje zupełnie nowy warsztat – są to prace malowane na lustrach.

Uczestniczyła również czynnie w życiu kulturalnym miasta pracując w zarządzie Stowarzyszenia Nadbałtyckich Plastyków, jak też była prezesem Stowarzyszenia Twórców Kultury – Ster. Za całokształt prac artystycznych otrzymała od Ministra Kultury RP w 2003 r. odznakę – Zasłużony Działacz Kultury – a w 2010 r. odznakę – Zasłużony Dla Kultury Polskiej - od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, B. Zdrojewskiego. Miała szereg wystaw indywidualnych i zbiorowych. Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych w kraju i zagranicą oraz w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków, Związku Artystów Polska Sztuka Użytkowa, jest członkiem Towarzystwa Miłośników Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku i Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki.

❖❖❖

Zdobienia na lustrach

W sztuce na szkle małych formatów szukać należy genezy dla tego lustrzanego malarstwa. W Polsce na terenie Karpat Tatr i dalej Alp – w Europie środkowej od XVIII wieku poprzez wiek XIX podkładano pod obrazy na szkle, od strony spodniej, metalowe folie srebrne lub złote, by te w prześwitach dawały dodatkowe świecenie malowanej dekoracji. Te nieduże, kameralne obrazki malowane na szkle, zawieszane w izbach i karczmach na ścianach, wysoko pod sufitem, układając podobizny świętych według ich ważności dla danego regionu. Tak powstawały ciągi fryzów poziomych. W przedpokojach, holach i izbach górskich zawieszono dekoracje pionowo. Efekty warsztatowe tych obrazów stały się natchnieniem do współczesnej parafrazy malowania na lustrach. Nowe techniczne opracowanie to poszukiwania fryzów do wnętrz mieszkalnych. Prace są różne, jedne to obrazy, inne imitują witraże. Wszystkie drogi poszukiwań pozostają otwarte jak sama myśl o dekorowaniu nimi wnętrza. Wszystko, co jest na wystawie, malowane jest farbami ceramicznymi, pozornie i optycznie głuchymi. Światło w obrazie kameralnym to świetlistość fryzu uzyskana z rytmu ich zawieszenia.

prof. Brygida-Ingrid Mrozek

❖❖❖

Wydarzenie na fb

Gdańskie Towarzystwo Przyjaciół Sztuki © 2018

created by Mechacats Inc.